Laadpalen helpen overbelasting elektriciteitsnet voorkomen

Geschreven door Redactie

In Haarlem gaan MRA-Elektrisch, TotalEnergies en netbeheerder Liander publieke laadpunten op een nieuwe, innovatieve manier gebruiken.

De 3 organisaties tekenen hiervoor vandaag een overeenkomst. Samen onderzoeken zij hoe laadpunten kunnen bijdragen aan het voorkomen van overbelasting van het elektriciteitsnet.

Op de publieke laadpunten kan het laadvermogen aangepast worden. Is de vraag naar stroom op het elektriciteitsnet groot, dan kan het vermogen van de laadpunten worden verlaagd. Nieuw is de koppeling tussen de laadpunten en het zogenaamde GOPACS-platform. Elektrische auto’s hoeven niet op een vast tijdstip te laden. Die flexibiliteit is waardevol omdat het druk is op ons elektriciteitsnet. Alle elektrische auto’s bij elkaar kunnen een piekbelasting op het elektriciteitsnet juist voorkomen. De e-auto’s laden dan bijvoorbeeld iets minder snel als het druk is. Het is voor het eerst dat laadpunten op deze manier worden gebruikt.

Urgentie

Het aantal elektrische voertuigen groeit snel. Voor netbeheerders is het belangrijk om te onderzoeken welke rol elektrische auto’s kunnen spelen voor het opvangen van incidentele pieken op het net. Met een drukbezet elektriciteitsnetwerk is de urgentie groot. Edward Stigter, gedeputeerde voor Klimaat en Energie van de provincie Noord-Holland, is enthousiast. “Dit biedt een veelbelovend en welkom perspectief. Hoe mooi is het niet, dat elektrische rijders kunnen bijdragen aan een stabiele elektriciteitsvoorziening voor ons allemaal?”