Het anti plastic rietjes fenomeen

Geschreven door Redactie
Het anti plastic rietjes fenomeen

Als je rondkijkt bij Starbucks of McDonald's, zul je merken dat ze geen plastic rietjes meer leveren.

Het verbieden van plastic rietjes is een beetje een wereldwijde trend geworden.

Heeft het verbod op plastic rietjes een grote impact op het milieu gehad?


Plastic rietjes behoren tot de top 10 van meest voorkomende items bij het opruimen van zwerfvuil aan de kust in de wereld. Volgens de jaarlijkse internationale kustopruimingsrapporten 1988-2017 zijn plastic rietjes consequent hoog gerangschikt op basis van het aantal items tijdens de opruimingsevenementen. Alleen al in de VS worden elke dag 500 miljoen plastic rietjes verbruikt, wat meer dan 127 schoolbussen per dag zou kunnen vullen, of meer dan 46.400 per jaar!

Naarmate het algemene bewustzijn van plasticvervuiling is gegroeid, was de eerste reactie van bedrijven plastic stro. Eind 2018 kondigden Café de Coral, IKEA en McDonald's respectievelijk hun no-straw-campagne aan om een ​​duurzame toekomst te stimuleren. In april 2019 stopte Starbucks met plastic rietjes en roerstaafjes en stapte over op papieren rietjes en houten roerstaafjes in 28.000 vestigingen over de hele wereld. Ze beloofden het plastic afval tegen 2020 met 30% te verminderen en de consumptiegewoonten van klanten te veranderen.

Ondanks de gezamenlijke inspanningen van bedrijven, heeft het verbod op plastic rietjes slechts een klein verschil gemaakt in de productie van plastic afval. National Geographic onthult dat waar jaarlijks 8 miljoen ton plastic in de oceaan vloeit, plastic rietjes slechts 0,025% van het totaal uitmaken. De bevinding geeft aan dat het verbieden van plastic rietjes geen significante verbetering voor het milieu kan betekenen.

Lonely Whale, een organisatie die de stroverbodbeweging in de VS leidde, kwam met een interessant idee voor deze vraag. Ze zeiden: "Onze campagne met rietjes gaat niet echt over rietjes. Het gaat erom te laten zien hoe wijdverbreid plastic voor eenmalig gebruik in ons leven is, door een spiegel op te hangen om ons verantwoordelijk te houden. We hebben allemaal achter het stuur geslapen.”

Het terugdringen van de consumptie van plastic rietjes is misschien wel een van de gemakkelijkste methoden om het publiek bewust te maken van de vervuiling door plastic afval. Het gebruik van een plastic rietje gaat over de voorkeur van de consument in plaats van noodzaak. Ze zijn te vermijden in die zin dat dranken door de meerderheid kunnen worden geconsumeerd zonder de hulp van een rietje.

Het verbieden van plastic rietjes is misschien niet zo effectief als het lijkt, maar dit opkomende fenomeen is zeker een milieubewustzijn voor iedereen. Er moet meer worden gedaan om een ​​betekenisvol verschil te maken voor het milieu.